Buscar

Páginas

Rise of the Planet of Apes : A Movie Review

I saw this movie last night and was actually shocked at how entertaining it was, besides James Franco of course. Here are my review, read and heed. Bahasa campur-campur bak ABC.

1. Filem ini berkisar mengenai haiwan (chimpanzee) yang digunakan dalam clinical trial sebelum sesuatu ubat itu diluluskan untuk kegunaan manusia. Siapa yang belajar pharmacy wajib tengok filem ni sebab ia berkaitan drug development dan juga cara animal testing dijalankan. Agak kejam. I dun lyke.

2. James Franco dalam filem ni merupakan scientist yang develop ubat untuk Alzheimer's Disease. Kalau kat faculty James Franco tuh macam Prof Weber la yang mahir bab-bab Structural and Activity Relationships (SARs). Ada dua ubat - ALZ 112 in parenteral form which was a succes when James tried it on his father but somehow the antibody fought back and made his father's condition worse and ALZ 113 in aerosol form. I'll get to it later. ALZ 112  somehow improved and cured the patient's condition momentarily and increased the apes intelligence. (The gist of the film).

3. Watak Frieda Pinto tak wujud pon tak apa dalam filem ni. Honestly, buang masa je. Statement logik bukan sebab aku jealous, okay? Watak ni takda apa-apa fungsi menarik selain jadi girlfriend James Franco and that's about it. Dalam tempoh 5 tahun hubungan diorang ni, penonton tak tahu pon status sebenar dorang. Dah kahwin ke? Kalau dah kenapa tak nampak macam suami isteri pon? Tuan pengarah patut elaborate lebih pasal hubungan mereka.

4. Teknik CGI memang mantap ar dan honestly, two thumbs up untuk Andy Serkis yang co-map untuk watak Caesar. Andy ni memang selalu co-map untuk watak haiwan. See : Gallum in LOTR and King Kong. Moreover, the apes always looked natural.

5. Jalan cerita - menarik, predictable dan agak havoc dengan bunyi apes mengamuk and whatnot. Bising sangat and it's kinda scary for me. Walaupon aku cuba tanamkan dalam fikiran yang apes tu tak real, tapi still terasa macam apes ada kat sebelah aku.

6. Ubat kedua - ALZ 113 somehow lagi teruk side effect ke atas human being. Once, the lab assistant accidentally inhaled 113 in aerosol form and he sneezed blood and died of internal bleeding. Eventually, virus ni turut merebak kepada orang lain. Siapakah orangnya? Lihat di bawah.

7. Pada aku watak yang paling malang dalam filem ini ialah jiran kepada James Franco. Sebabnya? Kereta beliau dirosakkan oleh bapa James Franco yang ada Alzheimer's, jari beliau putus digigit Caesar dan masa infected lab assistant datang cari James Franco kat rumah, mamat tuh bersin kat beliau. So beliau yang bekerja sebagai pilot pon turut dijangkiti virus yang disebabkan oleh ALZ 113.

9. Banyak juga benda goofy yang dapat aku detect dalam filem ni. Contohnya : ketinggian Caesar (mawas yang dibela oleh James Franco sejak kecil). Dalam satu babak, Caesar berdiri sama tinggi dengan James Franco yang mempunyai ketinggian 5' 11. Ada ke mawas setinggi tuh? Lagi contoh : babak bila mawas-mawas yang dah jadi pandai pergi zoo untuk lepaskan mawas-mawas yang ada di zoo and somehow mawas-mawas di zoo pon boleh jadi pandai sedangkan diorang tak hidu pon ALZ 113. Contoh lagi : babak lab assistant yang sakit datang cari James Franco kat rumah dan kebetulan beliau takda kat rumah. Tak boleh ke call terus kalau keadaan dah tenat sangat?

10. Last but not least, we cannot rely fully on animal testing. Animal testing tak accurate pon and those animals were treated so badly. Hence, when they got the intelligence they fought back. Message of the film - kalau research tak jadi adalah hikmah disebaliknya. Mungkin ciptaan yang dihasilkan lebih banyak keburukan dari kebaikan. Lagi satu, apes tetap apes walaupon dorang pandai dan diberi sifat manusia. Lagipun agak menakutkan kalau ada haiwan yang bersifat manusia. Huahua.


"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya" At-Tiin, 4.